cel mai greu an pentru asiguräƒri se ã¾ncheie cu scumpirea masiväƒ a rca åŸi proteste ã¾n stradäƒ
Guvernul, ASF şi Parlamentul sunt chemaţi să intervină pe o piaţă liberă, privată 100%, cu preţuri stabilite de cerere şi ofertă.
Guvernul CioloÅŸ a fost ieri în faÅ£a unuia din cele mai grele teste de la instalarea sa până în prezent: protestul transportatorilor la adresa creÅŸterii tarifelor RCA pentru camioane. Transportatorii susÅ£in că tarifele s-au triplat în ultimul an. Sectorul transporturilor, de circa 10 miliarde de euro în 2014, este dominat de companiile private româneÅŸti în proporÅ£ie de 67%, iar în balanÅ£a de plăţi transporturile au contribuit pozitiv cu 2,8 miliarde de euro anul trecut.
Mii de maşini şi camioane au blocat ieri Bucureştiul, iar transportatorii, asigurătorii, reprezentanţi ai Autorităţii de Supraveghere Financiară şi ai Guvernului au negociat două presoluţii pentru ieşirea din această situaţie.
După creÅŸterea tensiunii din sectorul bancar, unde însă nemulÅ£umiÅ£ii, persoane fizice, nu au capacitatea de mobilizare a transportatorilor, nemulÅ£umirile din industria asigurărilor provoacă administraÅ£ia ÅŸi leguitorii să găsească soluÅ£ii la o problemă care nu Å£ine în mod real de competenÅ£a lor, ci de a pieÅ£ei libere: tarifele la asigurări. Astfel, la 26 ani de la RevoluÅ£ie, România devine astăzi teatrul unor proteste faţă de practica unor instituÅ£ii private, faţă de anii 90 când guvernul era responsabil pentru tot.
PiaÅ£a asigurărilor, de 2 miliarde de euro, se bazează în proporÅ£ie de 33% pe încasările din RCA. 2015 devine astfel anul cel mai zbuciumat al industriei asigurărilor din ultimele decenii, după ce tot anul acesta a avut loc ÅŸi cel mai mare faliment din acest sector, al companiei Astra, cu afaceri de aproape 123 mil. euro. Asigurătorii au subscris prime din RCA de 2,5 mld. lei în 2014 ÅŸi au plătit daune de 1,9 mld. lei. Transportatorii au spus după întâlnire că nu au obÅ£inut nimic concret, ci doar promisiuni. „ASF ne-a spus că a găsit nereguli în modul de calcul al primelor de asigurare pentru RCA, dar nu ne-a prezentat nimic concret ÅŸi nici soluÅ£ii. La fel ÅŸi asigurătorii. Ne-au spus că daunalitatea este foarte mare. Suntem optimiÅŸti. Vom continua cu presiunile, mai ales că domnul vicepremier Dâncu ne-a spus că fără presiuni nu se găsesc neregulile în România“, a declarat Dumitru Badea, preÅŸedintele Operatorilor de Transport Rutier Apulum din Alba.
„Cazurile semnalate de transportatori sunt exemple punctuale ÅŸi nu putem generaliza. Faptul că avem ÅŸi minime ÅŸi maxime arată că piaÅ£a este competitivă. Salutăm măsurile luate de ASF, inclusiv liberalizarea reducerii preÅ£urilor, care pot ajuta asigurătorii să facă reduceri mai mari pentru clienÅ£ii buni. Sunt demarate câteva grupuri de lucru ÅŸi aÅŸteptăm orice propuneri constructive“, a spus Mădălin RoÅŸu, responsabil cu asigurările auto din cadrul Uniunii NaÅ£ionale a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR).
Asigurătorii mai atrag atenţia asupra impredictibilităţii daunelor pentru vătămări corporale şi daune morale care reprezintă un alt element de creştere a preţului asigurării RCA.
„Este de notorietate faptul că daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern, unde nivelul despăgubirilor este mult mai mare ÅŸi în unele ţări chiar nelimitat. De altfel, o parte a discuÅ£iilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a ÅŸoferilor în privinÅ£a siguranÅ£ei rutiere. SituaÅ£ia din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al ÅŸoferilor ridicând riscuri substanÅ£iale“, a mai spus Mădălin RoÅŸu. Transportatorii vor sta marÅ£i, 22 decembrie, din nou la masa dezbaterilor cu reprezentanÅ£ii ASF pentru a identifica soluÅ£ii pentru rezolvarea problemelor din piaÅ£a asigurărilor auto obligatorii.
Cea mai ieftină asigurare RCA pentru un autoutilitar marca Volvo, cu capacitate cilindrică de 12.777 centimetri cubi costă în prezent 12.000 de lei, triplu faţă de anul trecut, afirmă transportatorii. PoliÅ£a este vândută de Carpatica Asig.
Pe de altă parte, cea mai scumpă asigurare RCA este vândută de Uniqa, prima pe un an ajungând la 50.000 de lei, în timp ce pentru poliÅ£a pe ÅŸase luni tariful afiÅŸat este 30.000 de lei.
„Nu poÅ£i să majorezi tarifele cu 300-400% în trei luni. Într-adevăr e un segment cu daunalitate, dar despăgubirile nu au crescut de trei -patru ori ca să justifice aceste majorări radicale. La rata de daună actuală un tarif corect ar trebuie să fie undeva la 2.000 de euro ÅŸi acesta este un tarif care include ÅŸi o marjă de profit. În aceeaÅŸi perioadă a anului trecut tarifele se situau între 3.000 ÅŸi 7.000 de lei, acum tarifele variază între 12.000 ÅŸi 50.000 de lei. Tarifele sunt foarte mari în comparaÅ£ie cu calitatea serviciilor oferite. Problema vine din faptul că ASF nu monitorizează tarifele. Din moment ce impune obligativitatea încheierii poliÅ£ei, trebuie să ÅŸi reglementeze ÅŸi monitorizeze“, a comentat Viorel Vasile, managing partner al brokerului Safety.
Asigurătorii motivează creÅŸterea tarifelor pentru transportatori pe baza daunalităţii foarte mare pe acest segment, însă afirmă că majorările radicale ale tarifelor RCA nu pot fi generalizate la nivelul tuturor companiilor.
Pe piaţa locală sunt circa 67.000 de camioane, iar gradul de asigurarea a acestora este de circa 90%.
Vicepremierul Vasile Dîncu, care a participat la discuÅ£ii din a cerut ieri ca ASF să prezinte un raport după finalizarea controalelor desfăşurate la societăţile de asigurări pentru verificarea cauzelor care au dus la creÅŸterea poliÅ£elor RCA.
„Cerem ASF să propună măsuri legislative după încheierea controlului ÅŸi să-ÅŸi continue activitatea, lucrând în beneficiul consumatorului“, a menÅ£ionat vicepremierul Vasile Dîncu, adăugând că va continua dialogul cu transportatorii, care să conducă la o reglementare „mai bună ÅŸi mai sănătoasă“, a spus Dâncu.
Astfel, înaintea întâlnirii deja programate pe 25 ianuarie 2016, la care vor participa ÅŸi reprezentanÅ£ii Parlamentului (având în vedere că ASF este sub autoritatea forului legislativ), va avea loc o discuÅ£ie intermediară, marÅ£i, între reprezentanÅ£ii ASF, ai asiguratorilor ÅŸi cei ai transportatorilor.
DiscuÅ£iile vor viza găsirea unor soluÅ£ii la problemele semnalate de reprezentanÅ£ii asociaÅ£iilor transportatorilor, respectiv: încheierea poliÅ£ie de asigurare RCA pe orice perioadă de timp, nu obligatoriu pe 6 sau 12 luni, posibilitatea suspendării plăţii poliÅ£iei RCA în cazul în care autovehiculul este imobilizat, achitarea poliÅ£ei RCA în mod individual, pe Codul Numeric Personal al conducătorului auto, precum ÅŸi plata mai rapidă a despăgubirilor.
Potrivit sursei citate, vicepremierul Dîncu „a luat act“ de cererea transportatorilor pentru devansarea termenului pentru eliminarea accizei suplimentare pentru combustibil, afirmând că va transmite această cerere Ministerului FinanÅ£elor Publice, în condiÅ£iile în care bugetul pentru 2016 a fost adoptat de Parlament.
De asemenea, vicepremierul Dîncu le-a transmis transportatorilor că până la sfârÅŸitul anului, Guvernul are în procedură de avizare un act normativ privind plata arieratelor, inclusiv pe cele din domeniul transporturilor.
La rândul său, reprezentantul ASF, prim-vicepreÅŸedintele Cornel Coca Constantin a afirmat că până la sfârÅŸitul anului vor fi finalizate controalele desfăşurate la societăţile de asigurare ÅŸi că posibilitatea individualizării riscului (care va avea ca efect plata poliÅ£ei RCA în mod individual) este o temă aflată în analiza unui grup de lucru.
Vicepremierul Vasile Dîncu ÅŸi ministrul pentru Dialog Civic, Violeta Alexandru, au stabilit continuarea dialogului ÅŸi în ceea ce priveÅŸte proiectul de lege privind serviciul de transport public local, aflat pe agenda Ministerului Dezvoltării ÅŸi AdministraÅ£iei Publice, astfel că, vineri, va fi organizată consultare publică asupra acestui proiect, urmând ca propunerilor asociaÅ£iilor de transport public să fie luate în calcul la definitivarea actului normativ.
DelegaÅ£ia transportatorilor invitată la negocieri la Guvern a ieÅŸit după mai bine de două ore, liderii protestatarilor arătându-se dezamăgiÅ£i pentru că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor ÅŸi anunÅ£ând că vor continua discuÅ£iile privind RCA, iar protestele ar putea fi reluate de anul viitor.
Pe de altă parte, Comisia de transporturi din Camera DeputaÅ£ilor a făcut ieri apel la ASF să intervină de urgenţă pentru a găsi soluÅ£ii în cazul transportatorilor, escaladarea preÅ£urilor la asigurările RCA putând duce la falimentul firmelor mici de transport ÅŸi la migrarea în alte state.
„Facem un apel la Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru a identifica soluÅ£ii ÅŸi a interveni de urgenţă pentru ca transportatorii ÅŸi posesorii de autovehicule să plătească sume rezonabile pentru asigurarea RCA-Cartea Verde, având în vedere faptul că aceste asigurări sunt obligatorii pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice din România sau în orice altă Å£ară semnatară a sistemului Carte-Verde“, a declarat preÅŸedintele Comisiei de transporturi, deputatul PNL Mihai Lupu
Deputatul mai spune că escaladarea preÅ£urilor acestui tip de asigurări poate determina falimentul firmelor mici de transport rutier ÅŸi migrarea în alte ţări a firmelor medii ÅŸi mari de transport rutier din România.
Sursa Stire: ZIARUL FINANCIAR