cel mai greu an pentru asigurńâri se Ńżncheie cu scumpirea masivńâ a rca ňči proteste Ńżn stradńâ

Guvernul, ASF ┼či Parlamentul sunt chema┼úi s─â intervin─â pe o pia┼ú─â liber─â, privat─â 100%, cu pre┼úuri stabilite de cerere ┼či ofert─â. 
 

Guvernul Ciolo┼č a fost ieri în fa┼úa unuia din cele mai grele teste de la instalarea sa pân─â în prezent: protestul trans­por­tatorilor la adresa cre┼čterii tari­felor RCA pentru camioane. Trans­porta­torii sus┼úin c─â tarifele s-au triplat în ultimul an. Sectorul transporturilor, de circa 10 miliarde de euro în 2014, este dominat de companiile private române┼čti în propor┼úie de 67%, iar în balan┼úa de pl─â┼úi transporturile au contribuit pozitiv cu 2,8 miliarde de euro anul trecut.

Mii de ma┼čini ┼či camioane au blocat ieri Bucu­re┼č­tiul, iar transportatorii, asi­gu­r─âtorii, repre­zen­tan┼úi ai Autorit─â┼úii de Su­pra­veghere Financiar─â ┼či ai Gu­ver­nului au negociat dou─â presolu┼úii pentru ie┼čirea din aceast─â situa┼úie.

Dup─â cre┼čterea tensiunii din sec­to­rul bancar, unde îns─â nemul┼úumi­┼úii, per­soa­ne fizice, nu au ca­pa­citatea de mo­bili­zare a transportatorilor, ne­mul­┼úu­mi­rile din industria asigur─ârilor provoac─â ad­mi­nistra┼úia ┼či leguitorii s─â g─âseasc─â solu┼úii la o pro­blem─â care nu ┼úine în mod real de competen┼úa lor, ci de a pie┼úei libere: tarifele la asigur─âri. Astfel, la 26 ani de la Revolu┼úie, Româ­nia de­vine ast─âzi teatrul unor proteste fa┼ú─â de practica unor institu┼úii private, fa┼ú─â de anii 90 când guvernul era res­pon­sabil pentru tot.

 

Pia┼úa asigur─ârilor, de 2 miliarde de euro, se ba­zea­z─â în propor┼úie de 33% pe încas─ârile din RCA. 2015 devine astfel anul cel mai zbuciumat al indus­triei asigur─ârilor din ultimele decenii, dup─â ce tot anul acesta a avut loc ┼či cel mai mare faliment din acest sector, al companiei Astra, cu afaceri de aproape 123 mil. euro. Asigur─âtorii au sub­scris prime din RCA de 2,5 mld. lei în 2014 ┼či au pl─âtit daune de 1,9 mld. lei. Transportatorii au spus dup─â întâlnire c─â nu au ob­┼úinut nimic concret, ci doar promisiuni. „ASF ne-a spus c─â a g─âsit nereguli în modul de calcul al pri­me­lor de asigurare pentru RCA, dar nu ne-a prezentat ni­mic concret ┼či nici so­lu┼úii. La fel ┼či asi­gur─âtorii. Ne-au spus c─â daunalitatea este foarte mare. Suntem optimi┼čti. Vom con­ti­nua cu pre­siu­nile, mai ales c─â domnul vicepremier Dâncu ne-a spus c─â f─âr─â presiuni nu se g─â­sesc ne­regulile în România“, a declarat Du­mi­tru Badea, pre┼čedintele Operatorilor de Transport Rutier Apulum din Alba. 

„Cazurile semnalate de transportatori sunt exem­ple punctuale ┼či nu putem generaliza. Faptul c─â avem ┼či minime ┼či maxime arat─â c─â pia┼úa este competitiv─â.  Salut─âm m─âsurile luate de ASF, inclusiv liberalizarea reducerii pre┼úurilor, care pot ajuta asigur─âtorii s─â fac─â reduceri mai mari pentru clien┼úii buni. Sunt demarate câteva grupuri de lucru ┼či a┼čtept─âm orice propuneri con­structive“, a spus M─âd─âlin Ro┼ču, responsabil cu asigur─ârile auto din cadrul Uniunii Na┼úionale a Socie­t─â­┼úilor de Asigurare din România (UNSAR).

Asigur─âtorii mai atrag aten­┼úia asupra impredictibilit─â┼úii daunelor pentru v─ât─âm─âri corporale ┼či daune morale  care reprezint─â un alt element de cre┼č­tere a pre┼úului asigur─ârii RCA.

\"\"

„Este de notorietate faptul c─â daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioad─â, în special pe transportul extern, unde nivelul des­p─âgubirilor este mult mai mare ┼či în unele ┼ú─âri chiar nelimitat. De altfel, o parte a discu┼úiilor cu transportatorii a vizat m─âsuri de educare a ┼čoferilor în privin┼úa siguran┼úei rutiere. Situa┼úia din România nu este cu mult mai bun─â, comportamentul în trafic al ┼čoferilor ridicând riscuri substan┼úiale“, a mai spus M─âd─âlin Ro┼ču. Transportatorii vor sta mar┼úi, 22 decembrie, din nou la masa dezbaterilor cu reprezentan┼úii ASF pentru a identifica solu┼úii pentru rezolvarea problemelor din pia┼úa asigur─ârilor auto obligatorii.

Cea mai ieftin─â asigurare RCA pentru un autoutilitar marca Volvo, cu capacitate cilindric─â de 12.777 centimetri cubi cost─â în prezent 12.000 de lei, triplu fa┼ú─â de anul trecut, afirm─â transportatorii. Poli┼úa este vândut─â de Carpatica Asig.

Pe de alt─â parte, cea mai scump─â asigurare RCA este vândut─â de Uniqa, prima pe un an ajungând la 50.000 de lei, în timp ce pentru po­li┼úa pe ┼čase luni tariful afi┼čat este 30.000 de lei.

„Nu po┼úi s─â majorezi tarifele cu 300-400% în trei luni. Într-adev─âr e un segment cu da­u­nalitate, dar des­p─â­gu­birile nu au crescut de trei -patru ori ca s─â justifice aceste major─âri radicale. La rata de daun─â actual─â un tarif corect ar trebuie s─â fie undeva la 2.000 de euro ┼či acesta este un tarif care include ┼či o marj─â de profit. În ace­ea┼či perioad─â a anului trecut tarifele se situau între 3.000 ┼či 7.000 de lei, acum tarifele variaz─â între 12.000 ┼či 50.000 de lei. Tarifele sunt foarte mari în compara┼úie cu calitatea serviciilor oferite. Problema vine din faptul c─â ASF nu monitorizeaz─â tarifele. Din moment ce impune obligativitatea încheierii poli┼úei, trebuie s─â ┼či reglementeze ┼či monitorizeze“, a comentat Viorel Vasile, managing partner al brokerului Safety.

Asigur─âtorii motiveaz─â cre┼čterea tarifelor pentru transportatori pe baza daunalit─â┼úii foarte mare pe acest segment, îns─â afirm─â c─â major─ârile radicale ale tarifelor RCA nu pot fi generalizate la nivelul tuturor companiilor.

 Pe pia┼úa local─â sunt circa 67.000 de camioane, iar gradul de asigurarea a acestora este de circa 90%.

Vicepremierul Vasile Dîncu, care a participat la discu┼úii din  a cerut ieri ca ASF s─â prezinte un raport dup─â finalizarea controalelor desf─â┼čurate la societ─â┼úile de asigur─âri pentru verificarea cauzelor care au dus la cre┼čterea poli┼úelor RCA.

„Cerem ASF s─â propun─â m─âsuri legislative dup─â încheierea controlului ┼či s─â-┼či continue activitatea, lucrând în beneficiul consumatorului“, a men┼úionat vicepremierul Vasile Dîncu, ad─âugând c─â va continua dialogul cu transportatorii, care s─â conduc─â la o reglementare „mai bun─â ┼či mai s─ân─âtoas─â“, a spus Dâncu.

Astfel, înaintea întâlnirii deja programate pe 25 ianuarie 2016, la care vor participa ┼či reprezentan┼úii Parlamentului (având în vedere c─â ASF este sub autoritatea forului legislativ), va avea loc o discu┼úie intermediar─â, mar┼úi, între reprezentan┼úii ASF, ai asiguratorilor ┼či cei ai transportatorilor.

Discu┼úiile vor viza g─âsirea unor solu┼úii la problemele semnalate de reprezentan┼úii asocia┼úiilor transportatorilor, respectiv: încheierea poli┼úie de asigurare RCA pe orice perioad─â de timp, nu obligatoriu pe 6 sau 12 luni, posibilitatea suspend─ârii pl─â┼úii poli┼úiei RCA în cazul în care autovehiculul este imobilizat, achitarea poli┼úei RCA în mod individual, pe Codul Numeric Personal al conduc─âtorului auto, precum ┼či plata mai rapid─â a desp─âgubirilor.

Potrivit sursei citate, vicepremierul Dîncu „a luat act“ de cererea transportatorilor pentru devansarea termenului pentru eliminarea accizei suplimentare pentru combustibil, afirmând c─â va transmite aceast─â cerere Ministerului Finan┼úelor Publice, în condi┼úiile în care bugetul pentru 2016 a fost adoptat de Parlament.

De asemenea, vicepremierul Dîncu le-a transmis transportatorilor c─â pân─â la sfâr┼čitul anului, Guvernul are în procedur─â de avizare un act normativ privind plata arieratelor, inclusiv pe cele din domeniul transporturilor.

La rândul s─âu, reprezentantul ASF, prim-vicepre┼čedintele Cornel Coca Constantin a afirmat c─â pân─â la sfâr┼čitul anului vor fi finalizate controalele desf─â┼čurate la societ─â┼úile de asigurare ┼či c─â posibilitatea individualiz─ârii riscului (care va avea ca efect plata poli┼úei RCA în mod individual) este o tem─â aflat─â în analiza unui grup de lucru.

Vicepremierul Vasile Dîncu ┼či ministrul pentru Dialog Civic, Violeta Alexandru, au stabilit continuarea dialogului ┼či în ceea ce prive┼čte proiectul de lege privind serviciul de transport public local, aflat pe agenda Ministerului Dezvolt─ârii ┼či Administra┼úiei Publice, astfel c─â, vineri, va fi organizat─â consultare public─â asupra acestui proiect, urmând ca propunerilor asocia┼úiilor de transport public s─â fie luate în calcul la definitivarea actului normativ.

\"\"

Delega┼úia transportatorilor invitat─â la negocieri la Guvern a ie┼čit dup─â mai bine de dou─â ore, liderii protestatarilor ar─âtându-se dezam─âgi┼úi pentru c─â supraacciza va r─âmâne în vigoare anul viitor ┼či anun┼úând c─â vor continua discu┼úiile privind RCA, iar protestele ar putea fi reluate de anul viitor.

Pe de alt─â parte, Comisia de transporturi din Camera Deputa┼úilor a f─âcut ieri apel la ASF s─â intervin─â de urgen┼ú─â pentru a g─âsi solu┼úii în cazul transportatorilor, escaladarea pre┼úurilor la asigur─ârile RCA putând duce la falimentul firmelor mici de transport ┼či la migrarea în alte state.

„Facem un apel la Autoritatea de Supraveghere Financiar─â pentru a identifica solu┼úii ┼či a interveni de urgen┼ú─â pentru ca transportatorii ┼či posesorii de autovehicule s─â pl─âteasc─â sume rezonabile pentru asigurarea RCA-Cartea Verde, având în vedere faptul c─â aceste asigur─âri sunt obligatorii pentru toate autovehiculele care circul─â pe drumurile publice din România sau în orice alt─â ┼úar─â semnatar─â a sistemului Carte-Verde“, a declarat pre┼čedintele Comisiei de transporturi, deputatul PNL Mihai Lupu

Deputatul mai spune c─â escaladarea pre┼úurilor acestui tip de asigur─âri poate determina falimentul firmelor mici de transport rutier ┼či migrarea în alte ┼ú─âri a firmelor medii ┼či mari de transport rutier din România.


Sursa Stire: ZIARUL FINANCIAR